"Det hänger på chefen också för dem som vill leda prestigeprogram på bästa sändningstid. Att "gå igenom rutan" är en tiondel av jobbet. Framgång beror på sammanhang, uppbackning och uthållighet."
Tänk om fler skulle kunna förstå detta. Chefer alltså. Många tror att det räcker med ett beslut om att ”du får jobbet”. Vad är det sedan som går fel?
Svar: brist på instruktioner, återkoppling och uthållighet. Och feghet.
Första gången jag var chef blev jag superskraj när det lät illa. Redaktionen jag satt samman fungerade inte, folk grälade och vi fick sätta in skärmar mellan skrivbordet från början. Jag tog in två konsulter, som kom tillbaka och sa att människorna inte gillade varandra. Resultatet hördes ända ut i radio. Jag la ner programmet.
I dag vet jag bättre. Naturligtvis väljer man rätt från första början! Men man måste visa det! Tilltro måste följas av ännu mera tilltro, tydlig beställning och ännu tydligare instruktion om programledarrollen och mål med programmet. Det är inte programledaren som ska uppfinna sitt jobb, det ska vara solklart från första början vad man som chef vill ha.
Jag hör ständigt skvaller om chefer som håller sig undan, som reagerar fult, spyr galla och är missnöjda över resultaten. De beter sig skamligt, ansvarslöst och borde skylla sig själva för det mesta som syns och hörs.
Många tycker att kvinnor är fega och inte har uthållighet när de inte vågar testa nya uppdrag. Jag tycker det är helt begripligt. Dåliga, ofta manliga, chefer som gett suddiga uppdrag och som ballar ut och sticker när det inte blev som man tänkte sig. Otydlighet skapar röra, röra skapar otydlighet. Skit in, skit ut. Tydlighet, uthållighet och rätt kemi i gruppen är nyckeln. Och en bra chef.
Många tycker att kvinnor är fega och inte har uthållighet när de inte vågar testa nya uppdrag. Jag tycker det är helt begripligt. Dåliga, ofta manliga, chefer som gett suddiga uppdrag och som ballar ut och sticker när det inte blev som man tänkte sig. Otydlighet skapar röra, röra skapar otydlighet. Skit in, skit ut. Tydlighet, uthållighet och rätt kemi i gruppen är nyckeln. Och en bra chef.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar